Produkter


Lezyne Lever kit flere farver
Lezyne Lever kit flere farver
Lezyne Lever kit flere farver
Lezyne Lever kit flere farver

Lezyne Lever kit flere farver

Modelnr.4405090300
LeveringModtag Lørdag
FragtFra 19 kr.

På lager

5900

Vejl.:
6900


Bestil inden kl. 15:30
Modtag Lørdag



  • Beskrivelse
  • Specifikationer
  • Guides
  • Anmeldelse
Se flere produkter fra Lezyne
Lezyne Lever kit.
Lukus lappegrejs sæt, i metal boks.
2 stk. Lezyne dækjern.
6 stk. selvklæbende lapper.
1 stk. metal sliber.
Der medfølger lille instruktion.

Se mere

Se mindre


Specifikationer

ProducentLezyne
ProduktSelvklæbende lapper

Guides

Guide til lapning af cykel

Lapning af cykel

Hvis uheldet er ude og cyklen er punkteret, er her en guide til, hvordan man lapper cyklen.

- Først tager du dine dækjern, som du skubber ned i siden af dækket, hvorefter du bukker dækjernene ned og derved dækket udover fælgkanten.

- Derefter køre du dækjernet hele vejen rundt, så hele dækkets ene kant er ude over fælgkanten.

- Derefter tager du slangen ud af dækket ved at tage fat der hvor ventilen er monteret. (Hvis der er tale om en hverdagscykel vil der ofte være en lille "bolt" som holder slangen på plads, som her skal skrues af inden slangen kan tages ud)

- Nu er slangen ude og for at kunne lappe slangen er man nødt til at finde hullet. Dette gøres ved at pumpe luft i slangen og derved kan man finde ud af hvor luften render ud.

- Nu er hullet fundet og det er tid til at lappe det. Ved brug af lappegrejsudstyr tager du en metal komponent(Lignende et mini rivejern) ud af boksen eller eventuelt et lille stykke sandpapir. Ved brug af denne "slibes" slangen for at give limen noget at kunne holde fast i. (PAS PÅ ikke at ødelægge slangen ved for kraftig eller længerevarende brug af slibe komponenten.

- Derefter skal limen bruges. Man skubber en lille klat lim ud på slangen hvor hullet befinder sig og bruger fingeren til at fordele limen.

- Derefter sætter du den tilpas størrelse lap ovenpå limen. Sørg for at lappen sidder godt fast på slangen.

- Vent cirka 5 minutter - ventetiden kan bruges på at finde synderen til hullet f.eks. en flintesten, som måske stadigvæk sidder i dækket og ville give en ny punktering hvis den ikke bliver fjernet. Dette gøres ved at man med fingeren mærker efter ujævnheder på indersiden af dækket. Ujævnheden kan ofte fjernes med neglen eller hvis problemet er mere besværligt kan man være nødsaget til at benytte en tang.

- Når limen er tør, kan man nu fjerne den tynde gennemsigtige plast, som befinder sig øverst på lappen.


- Test slangen ved at pumpe luft i.

- Hvis slangen holder luft kan man nu begynde at sætte slangen ind i dækket igen.

- Sørg for at der er lidt luft i slangen (Det gør det nemmere at sætte slangen tilbage i dækket og sørger for at der ikke opstår folder af slangen inden i dækket)

- Start med at skubbe ventilen igennem det lille hul hvori den blev taget ud.

- Fordel slangen ind i dækket, så den ligger ordentligt. Når dækket skal sættes på igen er det vigtigt, at det kommer rigtigt ned i fælgen - uden at klemme slangen. Det kan være vanskeligt omkring ventilen. Derfor skal man trykke ventilen op i fælgen/dækket, når dækket sættes på plads omkring ventilen. Skub dækket ind på den anden side af fælgkanten igen. (Der hvor den var inden afmontering). Ventilen kommer på plads igen, når man pumper slangen helt op.

- (Hvis det var en hverdagscykel, så husk at påmontere den afmonterede "bolt" igen, som holder slangen på plads.) Hvis det sidste stykke af dækket er svært at få ind på fælgkanten igen, kan det anbefales at bruge et dækjern, som forsigtig skubbes ind der hvor "problemet" er, derved kan det sidste stykke af dækket blive sat ordentlig på plads igen.

- Pump luft i dækket igen (Der står ofte på dækket hvor meget luft der anbefales eller hvor meget luft der maksimalt må pumpes i dækket.)

- Så er cyklen klar og kan benyttes igen!

Se mere

Se mindre


Anmeldelser

Anmeldelse af Lezyne Lever Kit

Lappegrejene er samlet i en lille aluminiumsæske, som lukkes med de to dækjern. Der er tale om lækker finish, og sættet virker nærmest eksklusivt. Det fås i forskellige flotte farver.





I Lezyne Lever Kit er der, foruden de to dækjern som lukker boksen, 9 selvklæbende lapper (i beskrivelsen står der godt nok 6 stykker, men der var altså 9 i min pakke – det er en fejl, man kan leve med), en ”slangerasp” og en ”boot”. Boot’en er en lille ”dæklap”. Den lægger man mellem dækket og slangen, hvis der er kommet et revne i dækket. På den måde kan man forhindre, at slangen presses ud gennem revnen. Det rækker ikke til en permanent reparation, men vil i mange tilfælde kunne gøre det muligt at køre hjem på et ødelagt dæk. Det er rigtig trygt at have sådan en med på cykelturen.

Mit første forsøg med sættet var en ”værkstedsreparation” af min datters bedstemorcykel. Dækjernene viste sig meget effektive, og de kroge, der er bag på dem, gør det nemt at holde dækjernet fast til en eger. Jeg udsatte dog ikke dækjernene for nogen krævende test. Som det fremgår af billederne er det et stort ældre dæk, og det nærmest faldt af. Hullet var nemt at identificere. Og efter at have brugt raspen blev der sat en lap på. Det er meget nemmere at bruge de selvklæbende lapper end de almindelige – det er som at sætte et klistermærke fast. Man skal blot trykke på lappen i 30 sekunder, når den er sat fast. Så slangen var lappet i løbet af ingen tid, og dækket monteret og pumpet efter et par minutter.

Efter at have pakket lappegrejerne sammen kunne jeg så konstatere, at dækket var fladt igen… Så jeg måtte starte forfra. Det viste sig, at der sivede luft ud under lappen. Men samtidig sad den så godt fast, at jeg ikke kunne trække den af. Jeg forsøgte mig med at lukke udsivningen med en ekstra lap. Og så en til. Men det lykkedes mig aldrig at få hullet lappet, og jeg endte med at skifte slangen. Ikke noget godt udgangspunkt for en test.

Et par dage efter punkterede jeg selv på en cykeltur. Så jeg måtte have lappegrejerne frem igen. Dækjernene virker også godt på et stramt racerdæk – de er udformet på en måde, så det er nemt at få fat på dækkanten og trække den ud over fælgen. Denne gang valgte jeg at slibe slangen med groft sandpapir i stedet for at bruge raspen. Og denne gang holdt lappen fint. Det er i øvrigt nogle fint tynde lapper, som virker velegnede til racerslanger. De selvklæbende lapper, jeg tidligere har set, har været noget mere klodsede.



Hvad der gik galt første gang ved jeg ikke. Men jeg hælder til, at lapningen var svær, fordi det var en gammel halvmør slange, som var punkteret på et vanskeligt sted (på fotoet kan man se, at det var oven i samlingen på et sted, hvor der også er tværgående riller). Og så har jeg nok mere tiltro til et stykke sandpapir end raspen, som virker meget grov for min smag.

Konklusion
Der er tale om et lækkert sæt. Og det er praktisk at have grejet samlet i en hård boks. Så bliver stumperne ikke væk, og lapperne bliver ikke krøllede. Jeg tror den første lapning var ramt af uheld. Og jeg er blevet ”solgt” til selvklæbende lapper, som er meget nemme at bruge. I løs vægt koster lapperne 25 kr. for 6 stk. Og de er pengene værd – hvis altså man kan nøjes med at bruge én lap pr. hul… Efter min mening er det også værd at tage med i betragtning, at dampene fra den sædvanlige lim er så giftig, at cykelhandlerne ikke må bruge den. Lappegrejet er fremover fast inventar, når jeg er ude at cykle.

Denne artikel er skrevet af Cykelgear.dk skribent Lars Klit Reiff

Se mere

Se mindre




Lezyne Lever kit flere farverLezyne Lever kit flere farverLezyne Lever kit flere farverVideoLezyne Lever kit flere farver video
Luk X
Pinterest