Du kan også se videoen nederst på siden, fra vores Cykeluniversitet på Youtube (og fælg os på Youtube for at blive rigtig klog på cykler).
Men som en hovedregl, findes disse ventiler:
Racer:
![]() |
Fransk, Presta, racerventil, RV, Sclaverand-ventil, Renn-ventil Diameter: 6,5 mm Max tryk: Op til 15 Bar afhængig af kvalitet. |
|||
Denne ventiltype skal manuelt åbnes, før den kan pumpes. Der er flere fordele ved denne ventiltype: Den holder meget længere end fx Dunlop ventiler bl.a. fordi gummiet i racerventilen belastes mindre og er af bedre kvalitet. Den er lettere at pumpe og passer til alle fælge. Racerventiler fås fra 35mm op til 60 mm. Eneste ulempe ved denne type er, at ventilhoved kan knække af og man dermed skal man have en ny slange, dette sker dog sjældent. Enkelte racerventiler har udskifteligt hoved. |
Mountainbike/Bmx:
![]() |
Autoventil (MTB ventil) Schrader ventil Diamater: 8,5 mm Max tryk: 4 Bar |
|||
Findes ofte på mountainbikes. Anvendt også på biler. Pumpes med særlig pumpe der trykker den lille udløser i ventilen ned. Fordel: Kan pumpes på de fleste tankstationer. |
City & børne:
![]() |
Dunlop, Alm. ventil, DV, tysk ventil. Diamater: 8,5 mm Max tryk: 6 Bar |
|||
Den mest almindelig ventiltype på markedet. Tidligere blev luften i dunlopventiler holdt inde af ventilgummi, i dag er de fleste dunlopventiler med en kugleventil uden ventilgummi, dette gør dem også lette at pumpe. Dunlopventiler er bredere end en racerventiler. Dunlopventilen har samme bredde, som en autoventil. |
Er du i tvivl om hvilken type slange du skal vælge, så vælg en slange med racerventil, så er du sikker på at den kan gå i fælgen.
Der findes altid undtagelser, de senere år er mange MTB og citybikes blevet produceret, med Fransk ventil / racerventil.
Husk at du også kan købe et utal af adaptere til ventiler, se og køb dem her