Produkter


Vis guides

Anmeldelse af Lezyne Lever Kit

Lappegrejene er samlet i en lille aluminiumsæske, som lukkes med de to dækjern. Der er tale om lækker finish, og sættet virker nærmest eksklusivt. Det fås i forskellige flotte farver.





I Lezyne Lever Kit er der, foruden de to dækjern som lukker boksen, 9 selvklæbende lapper (i beskrivelsen står der godt nok 6 stykker, men der var altså 9 i min pakke – det er en fejl, man kan leve med), en ”slangerasp” og en ”boot”. Boot’en er en lille ”dæklap”. Den lægger man mellem dækket og slangen, hvis der er kommet et revne i dækket. På den måde kan man forhindre, at slangen presses ud gennem revnen. Det rækker ikke til en permanent reparation, men vil i mange tilfælde kunne gøre det muligt at køre hjem på et ødelagt dæk. Det er rigtig trygt at have sådan en med på cykelturen.

Mit første forsøg med sættet var en ”værkstedsreparation” af min datters bedstemorcykel. Dækjernene viste sig meget effektive, og de kroge, der er bag på dem, gør det nemt at holde dækjernet fast til en eger. Jeg udsatte dog ikke dækjernene for nogen krævende test. Som det fremgår af billederne er det et stort ældre dæk, og det nærmest faldt af. Hullet var nemt at identificere. Og efter at have brugt raspen blev der sat en lap på. Det er meget nemmere at bruge de selvklæbende lapper end de almindelige – det er som at sætte et klistermærke fast. Man skal blot trykke på lappen i 30 sekunder, når den er sat fast. Så slangen var lappet i løbet af ingen tid, og dækket monteret og pumpet efter et par minutter.

Efter at have pakket lappegrejerne sammen kunne jeg så konstatere, at dækket var fladt igen… Så jeg måtte starte forfra. Det viste sig, at der sivede luft ud under lappen. Men samtidig sad den så godt fast, at jeg ikke kunne trække den af. Jeg forsøgte mig med at lukke udsivningen med en ekstra lap. Og så en til. Men det lykkedes mig aldrig at få hullet lappet, og jeg endte med at skifte slangen. Ikke noget godt udgangspunkt for en test.

Et par dage efter punkterede jeg selv på en cykeltur. Så jeg måtte have lappegrejerne frem igen. Dækjernene virker også godt på et stramt racerdæk – de er udformet på en måde, så det er nemt at få fat på dækkanten og trække den ud over fælgen. Denne gang valgte jeg at slibe slangen med groft sandpapir i stedet for at bruge raspen. Og denne gang holdt lappen fint. Det er i øvrigt nogle fint tynde lapper, som virker velegnede til racerslanger. De selvklæbende lapper, jeg tidligere har set, har været noget mere klodsede.



Hvad der gik galt første gang ved jeg ikke. Men jeg hælder til, at lapningen var svær, fordi det var en gammel halvmør slange, som var punkteret på et vanskeligt sted (på fotoet kan man se, at det var oven i samlingen på et sted, hvor der også er tværgående riller). Og så har jeg nok mere tiltro til et stykke sandpapir end raspen, som virker meget grov for min smag.

Konklusion
Der er tale om et lækkert sæt. Og det er praktisk at have grejet samlet i en hård boks. Så bliver stumperne ikke væk, og lapperne bliver ikke krøllede. Jeg tror den første lapning var ramt af uheld. Og jeg er blevet ”solgt” til selvklæbende lapper, som er meget nemme at bruge. I løs vægt koster lapperne 25 kr. for 6 stk. Og de er pengene værd – hvis altså man kan nøjes med at bruge én lap pr. hul… Efter min mening er det også værd at tage med i betragtning, at dampene fra den sædvanlige lim er så giftig, at cykelhandlerne ikke må bruge den. Lappegrejet er fremover fast inventar, når jeg er ude at cykle.

Denne artikel er skrevet af Cykelgear.dk skribent Lars Klit Reiff