Produkter


Vis guides

Anmeldelse af Lezyne Pressure Drive

Der er tale om en pumpe til at have med på (racer-)cyklen. Det er en forholdsvis dyr pumpe, så forventningerne er høje. I pakken finder man pumpen og holderen, som monteres ved flaskeholderen.


Pakkens indhold

Det første indtryk er, at der er tale om en meget lille pumpe – i en gennemført lækker kvalitet. Pumpen sluttes til ventilen med en lille gummislange, der ligger skjult inde i pumpen. Ikke lige hvad jeg er vant til, og det giver anledning til lidt skepsis. Den ene ende af slangen passer på racerventiler den anden ende på autoventiler (som også bruges på mountainbikes).


Her er slangen taget ud af pumpen. Blyanten er med for at vise størrelsen

Pumpen er let. På pakken står 90 g. Min køkkenvægt siger 87 g. Til sammenligning vejer min egen pumpe 172 g. På en letvægtscykel er det en forskel der tæller. Det er det ikke på en hverdagscykel.



Pumpeholderen monteres nemt bag flaskeholderen. Pumpen holdes godt på plads af de to klemmer og velcrobåndet.


Jeg kunne desværre ikke få en blå pumpe til test :-)

Jeg er vant til en pumpe, der sættes direkte på ventilen. Det er lidt uvant med slangen, der skal skrues fast på ventilen. Det virkede mest naturligt for mig først at skrue slangen på pumpen og derefter på ventilen. Men det duer ikke – det er svært at få slangen gjort fast på ventilen mens pumpen hænger fast i den anden ende. Så rækkefølgen er at skrue slangen fast på ventilen og derefter pumpen fast på slangen. Det er lidt omstændeligt. Og oven i købet viste det sig, at man ikke kan pumpe racerventilen op, hvis ikke man har trykket ventilen op først. Så af med pumpe og slange igen, op med ventilen og på med slange og pumpe igen. Så kan der pumpes.



Når man pumper, så er systemet med slangen overraskende godt. Man slipper helt for det sædvanlige vrid i ventilen, og følelsen af, at man er ved at vælte cyklen. Og selv om det er lidt besværligt at skulle skrue slangen fast på ventil og pumpe, så må jeg erkende, at systemet virker godt. Jeg har flere gange været uheldig at ødelægge ventilen, når jeg har trukket en almindelig (stram) pumpe af. Det er rigtig træls, når det sker. Det kommer ikke til at ske, når man skruer slangen af ventilen.

Det tager lang tid at pumpe et helt fladt dæk op med en lille pumpe. Efter 175 pumpeslag var jeg tilfreds med trykket – det var oppe på 70 psi, hvilket er tilstrækkeligt til at komme hjem på efter en punktering. Efter yderligere 50 slag havde jeg fået trykket op på 80 psi. Her stoppede jeg – kræfterne rakte ikke til meget mere. På emballagen står der, at pumpen kan klare op til 120 psi. Det er muligt den kan det – men ikke når det er mig der pumper. Og jeg er godt tilfreds med at kunne nå 70 – 80 psi med håndpumpen. Jeg testede også min egen noget større pumpe, som jeg i øvrigt er godt tilfreds med. Jeg havde regnet med, at den ville levere mere luft pr. pumpeslag. Men efter 175 slag var trykket kun oppe på 60 psi.

Konklusion
Der er tale om en forholdsvis dyr pumpe, og derfor må man også forvente, at få høj kvalitet og god ydelse. Og det får man efter min mening. Pumpen er lille, let og effektiv – og ret lækker. Det eneste minus jeg kan se er, at det er lidt besværligt med slangen, der skal skrues på. Men det har også sine fordele, og man vænner sig nok hurtigt til det.

Jeg vil anbefale pumpen til cyklister, for hvem vægt er vigtigt, og som kan lide lækkert kram. Det gælder for mig selv – og pumpen bliver fremover fast inventar på min racer. Det er ikke den pumpe, man skal vælge til værkstedet. Her er en stor fodpumpe meget bedre.

Find Lezyne Pressure Drive her.

Artiklen er skrevet af Cykelgear.dk skribent Lars Klitt Reiff