Produkter


Vis guides

Sådan pumper du din forgaffel til det korrekte lufttryk

Stort set alle mountainbikes i dag kommer med affjedring i forgaflen. Affjedringen er med til at give et bedre greb i underlaget, samt større komfort og sikkerhed på sporet. For at få mest muligt ud af sin forgaffel er det vigtigt, at man indstiller den til ens vægt og kørestil. De fleste high-end forgafler kommer som minimum med de to justeringsmuligheder; preload og rebound. Preloaden afgør hvor stor en kraft man skal lægge på styret for at komprimere forgaflen, altså trykke forgaflen gennem sin vandring. Rebound afgør hvor langsomt forgaflen fjedrer tilbage efter den er blevet komprimeret. Preloaden justeres i mange forgafler via lufttryk, men kan også ske ved justering eller udskiftning af en fjeder. Rebounden justeres oftest med en justérskrue i bunden af forgaflens højre ben. Denne guide viser hvordan lufttrykket og rebounden kan justeres på en affjedret forgaffel.

Sådan bruger du en forgaffelpumpe
Lufftrykket indstilles med en forgaffelpumpe, også kaldet en dæmperpumpe. Det er en lille pumpe, som kan pumpe et meget højt tryk. Pumpen skrues på ventilen og der pumpes til det ønskede tryk, hvorefter pumpen skrues af ventilen igen. Bemærk at nogle forgafler er udstyret med to luftkamre (dual air), så der skal pumpes luft i to ventiler.

Se YouTube videoen om hvordan du bruger en forgaffelpumpe her:

Sådan finder du det korrekte lufttryk
På nogle forgafler vil man kunne finde producentens anbefalede lufttryk printet på et klistermærke på forgaflen.


Producentens anbefalede lufttryk er et godt udgangspunkt, men den tager ikke højde for mange faktorer så som rytterens vægtfordeling mellem overkrop og underkrop samt kørestilling på cyklen. Derfor er det altid en fordel at anvende sag som en indikator for korrekt lufttryk. Sag er egentlig bare den vandring forgaflen har, når rytteren sidder på cyklen. Som tommelfingerregel skal en forgaffel med 100-120 mm vandring til XC (cross country) have et sag på ca. 20 %. På mange forgafler er der printet en skala på forgaflens inderben, som på følgende billede:


Dette er en god hjælp til at bestemme det rigtige sag, så man ikke behøver måle med fx målebånd eller skydelære.

Når man har ramt sit ønskede sag har man et fint udgangspunkt for lufftrykket i sin forgaffel. Lufttrykket kan yderligere fintunes ved at justere efter kørestil og terræn. Det gøres løbende under brug af forgaflen. Her kontrollores den røde o-ring, som også kan ses på ovenstående billede, for om man udnytter hele vandringen under kørslen. Forgaflen må ikke bunde ud under normal kørsel, men ved lidt hård kørsel, skal man gerne udnytte hele vandringen.

Rebound
Rebound indstilles oftest på en justerskrue i bunden af det højre gaffelben. Det kan gøres uden værktøj, da det oftest blot er en fingerskrue. Rebounden justerer tilbageslaget i forgaflen efter den har været komprimeret. Rebound er essentielt for at bibeholde grebet i underlaget, da forgaflen efter komprimering ellers vil tilbagefjedre så hurtigt, at forhjulet vil lette fra jorden. En for langsom rebound vil derimod kunne medføre at forgaflen, fx ved kørsel over rødder, vil gå længere og længere ned i vandring, uden at kunne nå at tilbagefjedre. I værste fald vil forgaflen bunde ud, så den ikke længere fjedrer og man kan dermed miste grebet i underlaget.


Se YouTube videoen om hvordan du indstiller lufttryk og rebound her: