Produkter


Sådan laver du dine almindelige hjul om til tubeless

Tubeless dæk har i flere år været meget populære – og det er bestemt ikke uden grund. De er nemlig svære at punktere. I et tubeless dæk hjælper tætningsvæsken med at lappe eventuelle punkteringer med det samme, så du ikke taber luft. Derudover kan du med denne type dæk, køre med et lavere dæktryk, hvilket kan resultere i lavere rullemodstand og bedre greb. Netop dette gør dækket særligt populært indenfor MTB.

Du kan bruge tubeless dæk både til MTB, racere og crosscykler. I denne guide vil vi vejlede dig til hvordan du konverterer dine ”almindelige” hjul om til tubeless. Vi har også lavet en YouTube videoguide, så du kan se fremgangsmåden i hele processen.  Du kan finde videoen nederst i artiklen eller ved at klikke på dette link.

Inden du kan konvertere til tubeless
Selvom der er mulighed for at køre tubeless på både racer, MTB og crosscykler, så kræver det et dog et par forudsætninger.

- Dækket skal være ”tubeless ready”. På vores webshop kan du sortere i vores sortiment af dæk, så du kan finde alle de modeller vi har der er tubeless og tubeless ready.

- Fælges skal også være ”tubeless ready”. Hvis den ikke er det, skal du benytte en særlig tubeless fælgtape, så du er sikret tæthed i fælgen.

- Ventilen der bruges i fælgen skal være ”tubeless”. De fleste tubeless ventiler er racer (presta), så hvis fælgen ikke er bygget til denne type, kan man få problemer.

Sådan laver du dine almindelige dæk om til tubeless
I denne guide vil vi vejlede dig til hvordan du laver dine almindelige dæk om til tubeless. Fremgangsmåden er ens uanset om det er MTB, racer eller en crosscykel, som du konverterer. Denne guide er bygget op efter vores YouTube videoguide, hvor du også kan finde lidt information omkring produkterne vi har brugt. Det betyder også at guiden tager udgangspunkt i et dæk der ikke er ”tubeless ready”.

Du skal bruge følgende:
- Tubeless ready dæk
- Tubeless fælgtæpe
- Tubeless væske
- Tubeless ventil
- Fodpumpe (og/eller en kompressor)
- Eventuelt et dækjern

Det første du skal sikre dig er, at afmontere gamle dæk og fjerne fælgbånd. Herefter skal hjulet gøres grundigt rent, så der ikke sidder fedt og olie på. Det er vigtigt så tapen kommer til at sidde helt tæt. Når du er sikker på at hjulet er rent og klar, så kan vi begynde at konvertere hjulet til tubeless.

- Monter fælgtapen indvendigt i fælgen for at lukke hullerne ved egerne og gøre fælgen tæt. Tapen skal lægges ind til begge sider i hjulet, så det er vigtigt at du afsætter den korrekte bredde. Det er vigtigt at du holder tapen stram og sørger for at den sidder helt rigtig i fælgen. Når du har været hele hjulet rundt, så klipper du tapen af og sikrer dig at den er tæt med fælgen.



- Herefter finder du ventilhullet og laver et lille hul i tapen, til den nye ventil. Sørg for at hullet er så lille som muligt, så ventilen kun lige kan komme igennem. På den måde undgår du utætheder.

- Monter ventilen efter anvisningerne. Sørg for at ventilen sidder så godt fast som muligt.

- Nu gælder det dækket. Monter dækket på hjulet og sørg for at det sidder rigtigt. Det er vigtigt du sørger for at tapen bliver ved med at sidde korrekt. Tubeless dæk kan godt være en anelse stramme at sætte på, men det er så de kan holde helt tæt til fælgen.
Er du i tvivl om hvordan du skifter dæk, så se vores videoguide ved at tykke på dette link.

- Herefter kan du faktisk pumpe dækket op. Man kan bruge en kompressor eller en pumpe der er designet til tubeless setups, men i vores videoguide har vi brugt en almindelig pumpe. Hvis dækket siger nogle høje lyde, så er det blot fordi at det fætter sig rundt i kanten ved fælgen.

- Nu skal du fylde væske på. Vær sikker på at dækket har sat sig helt i begge sider. Påfyld væsken efter producentens anvisninger, så du får den rigtige mængde, alt efter dæktype og størrelse. Når du skal fylde væsken på, er det en fordel at ventilen sidder skråt nede i det ene hjørne, så væsken kan løbe ned i bunden.



- Når du fjerner ventilkeglen, så vil luften ryge ud af dækket. Dækket skulle dog gerne blive siddende.

- Når du har væsken i, så monterer du ventilkeglen igen og giver dækket luft. Herefter roterer du hjulet rundt så væsken fordeler sig jævnt. Samtidig kan du tjekke om dækket stadig sidder korrekt i fælgen.

Lad dem stå natten over og tjek om de holder dæktrykket. De første par gange kan dækket godt miste en smule luft, men herefter bør de holde ligeså godt luft som et dæk med slange.

Så er du klar til at tage dine nye tubeless dæk med på tur – uden at bekymre dig om trælse punkteringer. God tur!

Se videoguiden lige her