Produkter


Sådan opretter du hjul på cyklen

Vi har sammensat en lille guide til dig der gerne selv vil rette dine hjul op. Det er yderst praktisk at have muligheden for at rette et ekset eller skævt hjul. Dette er specielt gavnligt for dig der oplever en defekt på eller efter din tur, eller hvis du begiver dig ud på en cykelferie. Derfor ser denne guide på hvordan du retter hjul op med en hjulopretter – både en transportabel hjulopretter og med en almindelig hjulopretter.

Denne guide viser dig to fremgangsmåder du kan rette dit skæve hjul på. Du kan finde videoguides der viser de forskellige fremgangsmåder og detaljer. Begge videoer er nederst i denne artikel, men ellers finder du vores guide til at oprette hjul med en lomme hjulopretter her, og videoguiden til at rette hjul op med en almindelig hjulopretter her.

Vi kender det alle sammen, der blev givet lidt for meget gas i skoven og måske kørte du en smule over evne. Det kan også være du ikke lige kom udenom hullet i landevejen på din lange tur. Nu har du i hvert fald et skævt hjul.

Grundprincipperne i hjulopretning
Inden du kaster dig ud i at rette dit skæve hjul op, er det vigtigt at du kender grundprincipperne i hjulopretning.

Egerne kommer fra hver sin side på navet. Skiftevis kan du se at de enten kommer fra højre eller venstre side. Er fælgen derfor skæv til højre for din cykel, så skal fælgen højre eger løsnes, mens de venstre skal strammes. Er fælgen skæv til venstre er det omvendt. På den måde bliver fælgen nemlig trukket og skubbet mod den ønskede side.

Når du løsner dine eger, så er det vigtigt at du benytter den rigtige nippelnøgle, så du ikke kommer til at beskadige niplerne. Derudover er det vigtigt at du løsner/spænder meget lidt ad gangen.

Denne guide vil vejlede dig i to måder du kan rette dit hjul op på igen.

Hjulopretning på farten
For at rette dit hjul op, skal du have fat i en passende nippelnøgle og en hjulopretter. Hjuloprettere kommer i mange forskellige designs og modeller, men i denne guide fokuserer vi på en ’lomme hjulopretter’ eller en ’transport hjulopretter’. Det er altså en lille hjulopretter du kan tage med, og ikke et stort stativ.



En lille hjulopretter kan komme i forskellige designs. Det primære formål med hjulopretteren er dog det samme: den skal guide dig til at sørge for at du får rettet det skæve hjul op. Hjulopretteren monteres på cyklens stel. Den lille ”arm” der sidder på hjulopretteren stilles efter fælgen.
Herefter roterer du hjulet. Det skæve punkt vil enten komme til at ramme hjulopretteren, eller fælgen vil bevæge sig længere væk – alt efter hvilken retning hjulet er skævt i.

Når du har identificeret hvor fælgen er skæv, så er du klar til at rette hjulet op. Du skal kun justere i de eger der dækker over det skæve areal. Derfor er det vigtigt at du koncentrerer dig om, hvor mange eger der kan påvirke skævvridningen (i vores videoguide er der tale om et areal på 4 eger).

Herefter begynder du langsomt at skrue på niplerne, i den retning du gerne vil trække fælgen til. Undervejs er det vigtigt at egerne ikke bliver for løse eller for stramme. Denne fremgangsmetode gentager man indtil er tilfreds med fælgen.
Undervejs kan du justere hjulopretteren til fælgen, så du er sikker på at den er lige hele vejen rundt.

Hjulopretning med et stativ
Principperne med at rette hjul op på en hjulopretter (stativ) er egentlig det samme. Her får du dog muligheden for at se om dit dæk er skævt til siderne, eller om det mere er ”op og ned”.



Armene på hjulopretteren viser hvilken vej du skal justere dine eger. Princippet er det samme som før beskrevet: er hjulet skævt til venstre, så kan du stramme egerne til højre og løsne dem til venstre og vice versa. Sørg for at tage fremgangsmåden stille og roligt, så du er sikker på at indstillingen er korrekt.

Hopper hjulet derimod ”op og ned” skal du justere egerne i forhold til navet. Hvis fælgen eksempelvis slår mere nedad, så skal du stramme egerne mere end du skal løsne dem. På den måde trækker du fælgen tættere på navet.
Herefter fortsætter du med at justere, til fælgen er blevet lige igen.

Hvis du selv bygger dit hjul
Bygger du selv hjulet fra nyt, så er der andre ting du skal være opmærksom på, når du har justeret eger og nipler.
Du skal tjekke hjulets paraply. Paraplyen fortæller hvordan fælgen er en centreret sidevejs i forhold til navet. Der findes forskellige værktøjer til at måle hjulets paraply.

Derudover skal du være opmærksom på egernes spænding. Egerspændingen skal være jævn hele veje rundt, for at hjulet er så stærkt som muligt. Hvis justeringen af fælgen har været ganske lille kan du selv tjekke spændingen, men hvis det har været en større justering eller et nybygget hjul, så har vi hos cykelgear.dk forskelligt værktøj der kan hjælpe dig.
Du kan finde vores udvalg af værktøj til eger og hjulopretning lige her.

Du kan se vores videoguide om hjulopretning med en lille hjulopretter, lige her:



Du kan også se hvordan du opretter din af fælg ved brug af en hjulopretter. Se den videoguide lige her.