Produkter


Vis guides

Hvordan fungerer Gearing på en cykel?



Gearing på en cykel er afgjort af 2 ting, nemlig størrelsen på klingen/klingerne (på kranksættet) og størrelsen på gearhjulet / tandhjulene på kassetten.
Hvis man ønsker en anden gearing, kan man blot ændre størrelserne på disse og for det, er følgende gældende:
 

  • Hvis man sætter en større klinge på kranksættet bliver gearingen hårdere / man køre hurtigere (ved samme kadance).
  • Hvis man sætter større gearhjul / kassette bagpå bliver gearing lettere /man køre langsommere (ved samme kadance).
  
Du kan finde vores klingekategorier her

Når du har trykket dig ind til de typer af klinger du skal bruge, kan du bruge filteret til venstre til at filtrere de klinger ud, som passer til din cykel.



Du skal bl.a. finde dit fixmål. Vi har en guide, som viser hvordan dette måles her
 
 

Betegnelser


 
Når vi taler om gear på kassetten beskriver vi mindste og største tandhjul, f.eks. 11-28. Det betyder altså at mindste tandhjul har 11 tænder og det største har 28 tænder. Det siger altså generelt ikke noget om de mellemliggende, men det vil ofte stå i beskrivelsen på kassetten f.eks. 11-12-14-16-18-21-24-28.
På Kranksættet beskriver man størrelsen på alle klingerne f.eks. 52-39 eller 42/32/22. Man kan på den måde også nemt se hvor mange klinger der er på kranksættet.

Du kan finde vores kassetter her
Når du er trykket ind på den kategori, kan du efterfølgende vælge mellem 5-12 gears kassette. Det kan også være nævnt som "speed" og findes ved at tælle hvor mange klinger der er på kassetten. Så har du f.eks. 9 klinger på din kassette, skal du bruge 9 gears/speed kassette
Når det er gjort kan du via filteret i venstre side vælge hvilken gearing du ønsker.
 

Omregning


 

Nedenfor har vi lavet skemaer der viser omregningsfaktoren på de forskellige gearinger og konsekvensen af at skifte gearing. (De tal der er ens, er dér hvor forskellen er så lille, at det ikke kan måles på 1 decimal).



Sådan bruges tabellerne

Den første tabel er brugt som eksempel og vi har derfor markeret nogle af felterne med farver.

Har man f.eks. en gearing 50-34 på kranksættet (markeret med blå) og 12-28 på kassetten (markeret med grøn) og ønsker sig en lidt hårdere gearing men er samtidig lidt i tvivl om man kommer til at mangle de små gear hvis man f.eks. skifter til et kranksæt med 53-39 (markeret med lilla).
Vi kan nu se følgende:
  • Vores nuværende laveste gearing vil gå fra faktor 1,4 til 1,2
  • vores højeste gearing vil gå fra faktor 4,2 til 4,4.
Men endnu vigtigere. Vi kan nu også teste beslutningen ved at:
  • Ved at køre på vores 34 klinge og 25 på tandhjulet vil det svare til vores nye laveste gearing (markeret med rød).
  • Hvis vi vil have den høje gearing men samtidig vil beholde det nuværende lave gear kan vi skifte kassetten til en 12-32 (markeret med gul).
  • Og hvis vi vil have en endnu højere gearing end faktor 4,4 som vores nye kranksæt vil give, kan vi samtidig skifte kassetten til en med 11 tænder på mindste tandhjul (markeret med turkis).
Eksempel:
 
  30 34 36 39 50 52 53
11 2,7 3,1 3,3 3,6 4,6 4,7 4,8
12 2,5 2,8 3,0 3,3 4,2 4,3 4,4
13 2,3 2,6 2,8 3,0 3,9 4,0 4,1
14 2,1 2,4 2,6 2,8 3,6 3,7 3,8
15 2,0 2,3 2,4 2,6 3,3 3,5 3,5
16 1,9 2,1 2,3 2,4 3,1 3,3 3,3
17 1,8 2,0 2,1 2,3 2,9 3,1 3,1
18 1,7 1,9 2,0 2,2 2,8 2,9 2,9
19 1,6 1,8 1,9 2,1 2,6 2,7 2,8
20 1,5 1,7 1,8 2,0 2,5 2,6 2,7
21 1,4 1,6 1,7 1,9 2,4 2,5 2,5
22 1,4 1,6 1,6 1,8 2,3 2,4 2,4
23 1,3 1,5 1,6 1,7 2,2 2,3 2,3
24 1,3 1,4 1,5 1,6 2,1 2,2 2,2
25 1,2 1,4 1,4 1,6 2,0 2,1 2,1
26 1,2 1,3 1,4 1,5 1,9 2,0 2,0
27 1,1 1,3 1,3 1,4 1,9 1,9 2,0
28 1,1 1,2 1,3 1,4 1,8 1,9 1,9
30 1,0 1,1 1,2 1,3 1,7 1,7 1,7
32 0,9 1,1 1,1 1,2 1,6 1,6 1,7


Race tabel:
 
  30 34 36 39 50 52 53
11 2,7 3,1 3,3 3,6 4,6 4,7 4,8
12 2,5 2,8 3,0 3,3 4,2 4,3 4,4
13 2,3 2,6 2,8 3,0 3,9 4,0 4,1
14 2,1 2,4 2,6 2,8 3,6 3,7 3,8
15 2,0 2,3 2,4 2,6 3,3 3,5 3,5
16 1,9 2,1 2,3 2,4 3,1 3,3 3,3
17 1,8 2,0 2,1 2,3 2,9 3,1 3,1
18 1,7 1,9 2,0 2,2 2,8 2,9 2,9
19 1,6 1,8 1,9 2,1 2,6 2,7 2,8
20 1,5 1,7 1,8 2,0 2,5 2,6 2,7
21 1,4 1,6 1,7 1,9 2,4 2,5 2,5
22 1,4 1,6 1,6 1,8 2,3 2,4 2,4
23 1,3 1,5 1,6 1,7 2,2 2,3 2,3
24 1,3 1,4 1,5 1,6 2,1 2,2 2,2
25 1,2 1,4 1,4 1,6 2,0 2,1 2,1
26 1,2 1,3 1,4 1,5 1,9 2,0 2,0
27 1,1 1,3 1,3 1,4 1,9 1,9 2,0
28 1,1 1,2 1,3 1,4 1,8 1,9 1,9
30 1,0 1,1 1,2 1,3 1,7 1,7 1,7
32 0,9 1,1 1,1 1,2 1,6 1,6 1,7


MTB tabel:

 
  22 24 26 28 30 32 34 36 38 40 42 44 48
11 2,0 2,2 2,4 2,6 2,7 2,9 3,1 3,3 3,5 3,6 3,8 4,0 4,4
12 1,8 2,0 2,2 2,3 2,5 2,7 2,8 3,0 3,2 3,3 3,5 3,7 4,0
13 1,7 1,9 2,0 2,2 2,3 2,5 2,6 2,8 2,9 3,1 3,2 3,4 3,7
14 1,6 1,7 1,9 2,0 2,1 2,3 2,4 2,6 2,7 2,7 3,0 3,1 3,4
15 1,5 1,6 1,7 1,9 2,0 2,1 2,3 2,4 2,5 2,7 2,8 2,9 3,2
16 1,4 1,5 1,6 1,8 1,9 2,0 2,1 2,3 2,4 2,5 2,6 2,8 3,0
17 1,3 1,4 1,5 1,7 1,8 1,9 2,0 2,1 2,2 2,4 2,5 2,6 2,8
18 1,2 1,3 1,4 1,6 1,7 1,8 1,9 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,7
19 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9 2,0 2,1 2,2 2,3 2,5
20 1,1 1,3 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9 2,0 2,1 2,2 2,4
21 1,1 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9 2,0 2,1 2,3
22 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,6 1,7 1,8 1,9 2,0 2,2
23 1,0 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,7 1,8 1,9 2,1
24 0,9 1,0 1,1 1,2 1,3 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,8 2,0
25 0,9 1,0 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9
26 1,9 1,9 1,0 1,1 1,2 1,2 1,3 1,4 1,5 1,5 1,6 1,7 1,9
27 2,8 2,9 1,0 1,0 1,1 1,2 1,3 1,3 1,4 1,5 1,6 1,6 1,8
28 0,8 0,9 0,9 1,0 1,1 1,1 1,2 1,3 1,4 1,4 1,5 1,6 1,7
30 0,7 0,8 0,9 0,9 1,0 1,1 1,1 1,2 1,3 1,3 1,4 1,5 1,6
32 0,7 0,8 0,8 0,9 0,9 1,0 1,1 1,1 1,2 1,3 1,3 1,4 1,5
34 0,7 0,7 0,8 0,8 0,9 0,9 1,0 1,0 1,1 1,1 1,2 1,3 1,4
36 0,6 0,7 0,7 0,8 0,8 0,9 0,9 1,0 1,1 1,1 1,2 1,2 1,3
40 0,6 0,6 0,7 0,7 0,8 0,8 0,9 0,9 1,0 1,0 1,1 1,1 1,2
42 0,5 06 0,6 0,7 0,7 0,8 0,8 0,9 0,9 1,0 1,0 1,1 1,1


Indvendige gear

For indvendige gear gælder generelt:
7 gear - At for hver gang man ændre gearhjulet med 3 tænder svare det til at skifte 1 gear.
Har man f.eks. et 16 tands gearhjul og ønsker en lettere gering der vil svare til at ens hårdeste gear bliver 2 gear lavere og såfremdeles, sætter man blot et gearhjul med 22 tænder på navet/hjulet.
3 gear - At for hver gang man ændre gearhjulet med 5 tænder svare det til at skifte 1 gear.
 

 

Andet at være opmærksom på


 
Kæde

Når man ændre størrelsen på gearhjul/kassette/klinge, kan det ofte være nødvendigt også at ændre længden på kæden.(det kan du lære her).

Hvis man ændrer til færre tænder, skal kæden kortes af og ændrer man til flere tænder, skal der sættes flere led ind (her vil man typisk skifte kæden).

Alt efter om du bruger udvendige eller indvendige gear, skal du også bruge forskellige kæder.
Ved udvendige gear er den afgørende faktor hvilken speed/gearing du kører med. Speed/gearing findes ved at tælle antallet af klinger på kassetten. Når du har talt antal tandhjul på kassetten og ved hvilken speed du kører med, kan du taste det ind i filteret til venstre. Herefter vises de kæder du kan bruge.

Kæder til udvendige gear kan findes her

Kæder til indvendige gear kan findes her

Bagskifter

Bagskifterne har en grænse for hvor mange tænder de kan tage på største tandhjul på kassetten. En generel tommelfingerregel er at en racerbagskifter med lang arm kan tage 27 tænder på kassetten og en MTB bagskifter med lang arm kan tage 36 tænder på kassetten (dette er dog meget individuelt og det er derfor altid bedst at undersøge hvor meget ens bagskifter kan tage).

Racerbagskiftere kan findes på dette link
Herefter kan du i filteret til venstre taste de specifikationer ind, som du skal bruge til netop din cykel.

MTB/Citybike bagskiftere kan findes her
Som med bagskifterne til racercykler kan du også her taste dine specifikationer ind. Så vil kun de bagskiftere der passer til netop din cykel blive vist.

Forskifter

Forskifteren har både en grænse for hvor mange tænder største klinge må være og også en grænse for hvor stor forskel der må være mellem klingerne. Generelt skal man ikke overstige sine nuværende værdier, men ønsker man dette kan man undersøge hvad grænseværdierne er for ens forskifter eller skifte til en ny.

Vores udvalg af forskiftere kan findes her
Når du har trykket dig ind på den kategori af cykel du har kommer der et filter frem i venstre side. Ved at udfylde filteret er du sikker på at der kun kommer de forskiftere frem, som passer til din cykel.


Mangler du hjælp til at løse et problem på cyklen? Så kan du se vores andre guides her