Find den rette slange
At finde den rigtige slange er simpelt når man ved hvilken mål og andet man skal kigge efter. Vi har nedenfor samlet den nødvendige viden.
Link til vores slangekategori kan du finde her
Størrelse
Det der er altafgørende for bestemmelsen af slangens størrelse, er størrelsen på dækket. For mere viden om dækstørrelse har vi her vores dæk guide, men nedenfor har vi også samlet de ting der er vigtige at vide når man vælger slange.Dæk størrelsen kan stå på flere måder; tommer, ETRTO og franske mål. Nedenfor ses eksempler på de tre mål på nogle af de mest brugte dæk (dog bruges franske mål ikke på MTB dæk).
Tommer | ETRTO | Fransk | |
Racer | 28 x 0,90" | 23-622 | 700 x 23c |
Citybike | 28 x 1,45" | 37-622 | 700 x 35c |
MTB 26" | 26 x 2,10" | 54-559 | x |
MTB 29" | 29 x 2,10" | 54-622 | x |
ETRTO målene (midterste kolonne) er målt i milimeter og er derfor sikre at gå efter der kan dog stå flere mål i teksten og på slangen. For alle målene gælder at det mindste tal er bredde og det største er diameteren.
Da slangerne kan udvide-/give sig, passer de til flere størrelser dæk og der er derfor lidt flere tal på slangerne. Nedenfor ses et par eksempler på tekst på slanger:
28" (37/47-622/635) - De 28" er tommer og referere diameteren på slangen, de 37/47 er milimeter mål og referere til de dæk bredder de passer til, i dette tilfælde passer slangen til bredder på mellem 37 mm og 47 mm, de 622/635 er milimeter mål på diameteren som i dette tilfælde passer med dæk med en diameter på mellem 622 mm og 635 mm.
26" x 1,75-2,125" (47/60-559) - De 26" er tommer og referere diameteren på slangen, de 1,75-2,125" er også tommemål og referere til de dækbredder de passer til, i dette tilfælde passer slangen til bredder på mellem 1,75" og 2,125", de 47/60 er milimeter mål og referere til de dæk bredder de passer til, i dette tilfælde passer slangen til bredder på mellem 47 mm og 60 mm det sidste, 559 er diametern på dækket i milimeter.
Og så er det bare at sammenligne slange størrelsen på ens dæk.

Ventil
For mere viden om ventiler har vi her vores ventil guide, men nedenfor har vi også samlet de ting man skal tage højde for når man vælger slange. Det nemmeste er dog at vælge samme type som men har på sin nuværende slange men vil man skifte type eller længe, skal nedenstående bruges.På billedet overfor ses de tre ventiltyper (fra venstre til højre; auto, race og dunlop).
Tykkelse/type
De tre typer ventiler har to tykkelser; 8,5 mm for dunlop og auto og 6,5 mm for racerventil. D.v.s. at alle hjul/fælge kan tage racerventiler og vil man have dunlop eller auto ventil skal man sikre sig at ventilhullet er mindst 8,5 mm.
Længe
Længden på ventilen er kun vigtig hvis man har en høj fælg. De fleste fælge/hjul er ikke ret dybe og kan derfor tage alle ventillængder, men har man en højere profil end længden på ventilen skal man have en længere ventil f.eks. 60 eller 80 mm (er man i tvivl kan altid tage en længere ventil) eller en forlænger og vil man vide mere om fælghøjder kan man læse her.
Specielle slanger
LatexLatex slanger er har både fordele og ulemper. En fordel er vægt, latexslanger kan give sige mere, der er derfor brugt
mindre materiale, derfor den lave vægt og lavere rullemodstand. En anden fordel er at latex slanger er mere fleksible end traditionelle butyl slanger og de derfor er bedre til at absorbere stød og giver en bedre føling med underlaget, af denne grund er de og blevet populære blandt MTB ryttere. En ulempe ved latex slanger er at de ikke holder luft lige så godt som butyl slanger og de skal derfor pumpes oftere.
Vil man bruge latex slanger i sine 29" dæk, kan man fint bruge en 26" latex slange da de kan give sig så meget.
Find latex slanger her.
Delt slange
En anden mulighed der især er god på cykler hvor det kan være svært at få hjulet af eller man bare gerne vil gøre det nemt at skifte slange er en 2-delt slange. Denne slange er delt midt på slangen så man uden at afmontere hjulet kan sætte den nye slange på.
Slanger med punkteringsbeskyttelse
Der findes slanger med punkteringsbeskyttelse i, dette er blot en alm. slange hvori der er fyldt lappevæske i. Lappevæske har vi her. Vores erfaring er at slanger med lappevæske ikke har den store effekt og det bedre kan betale sig at købe lappevæske løst og løbende efterfylde dette.
Men der er dog intet der slår et godt dæk med en god punkteringsbeskyttelse. Vores dæk findes her.
Andet
For relateret information anbefales vores, dækguide, hjulguide og ventilguide.Nedenfor findes link til slange kategorierne og ved siden af det et foreslag fra hver kategori hvis man stadig er i tvivl. Bemærk at forslaget er vejledende og passer til mange dæk men ikke alle (se størrelsen og evt. skema på den enkelte slange):
26” MTB og slangen her.
27,5” MTB og slangen her.
29” MTB og slangen her.
Racer og slangen her.
Citybike og slangen her.
BMX
Børnecykler og barnevogne
Mooncar og ladcykler
Mangler du hjælp til at løse et problem på cyklen? Så kan du se vores andre guides her