• Din kurv er tom

Køb for yderligere 149,00 og få gratis fragt*

Total: 0,00 DKK

* Fri levering gælder ved GLS Pakkeshop og GLS Erhverv.

åbner Tirsdag 09:00

Send os en email

Fri fragt ved køb over 149,-

Cykelgear.dk Logo


Produkter


Søger...

Søger...

Punkteringsbeskyttelse

Det er altid surt at punktere og derfor er det også, ønsket om en god punkteringsbeskyttelse vi oftest hører vores kunder vil have, når vi skal finde dæk.
I guiden her giver vi dig et overblik over de forskellige typer og hver deres fordele og ulemper og vi har samlet et par tips og tricks til hvordan du generelt undgår punkteringer.
Punkteringsbeskyttelse kan inddeles i 3 grupper nemlig:

  • Den type der er lavet i dækket
  • Et løst indlæg
  • Lappevæske der ligger i dækket.
Nedenfor har vi lavet en gennemgang af de forskellige typer.

 


 


Dæk

Den mest udbredte punkteringsbeskyttelse er hvor beskyttelsesindlægget er indbygget/lavet inde i dækket. Det kan være lavet af både nylon, kevlar, hårdt gummi og meget andet. Det er meget nemt at have med at gøre og relativt billigt at lave, bl.a. derfor er det blevet så populært. Derudover er det sammen med sealent/væske også den mest effektive beskyttelse ved valg af de tykke indlæg i specielgummi. Kevlarindlæg kommer lige efter.

Fordele:
  • Ingen vedligeholdelse.
  • Nem at bruge og nem at montere.
  • Billig.
  • Meget effektiv.

Ulemper:
  • Jo tykkere beskyttelsen er jo mere effektiv er den men jo mere vejer det også. Vægten er eneste ulempe.
 

Dækindlæg

Dækindlæg er et bånd/inlæg der ligges på indersiden af dækket mellem dækket og slangen. Det er lavet i et materiale der er godt beskyttet mod penetrering, f.eks. kevlar, forstærket nylon eller andet. Kevlar indlæg er helt klart det mest anbefalelsesværdige, da man her undgår at det ridser hul i slangen, det er mere effektivt end f.eks. nylon og de kan ofte klæbes fast på indersiden af dækket så de er nemmere at have med at gøre. Indlæggene findes her.

Fordele:
  • Lav vægt.
  • Kan genbruges i nyt dæk.

Ulemper:
  • De tynde typer i hårdt plastik kan gnave i slangen hvis de ikke ligger helt lige.
  • Det kan være lidt bøvlet at skulle holde styr på indlægget ved slangeskift.
 
Sealent / væske

Bruges ofte på MTB og racer cykler. Fungerer ved at man har en en væske man sprøjter direkte i et dæk uden slange (tubeless) eller i slangen, der findes også slanger der kommer med denne væske i, f.eks. Slime.
Væsken når at lappe huller inden dæktrykket falder og man mærker derfor ikke at der er noget der er gået igennem dækket. Væsken virker typisk i mellem 2-6 måneder og herefter efterfyldes og den størknede væske skal tages ud (man skal derfor have dækket af). Vægten er også lav og effektiviteten er helt i top, da man ikke bliver stoppet af en penetrering i dækket, fordi hullet med det samme er lappet.
Væsken findes her:

Fordele:
  • Meget effektiv.
  • Man kører bare videre selvom der er noget der er gået helt igennem dækket.
  • Man kan selv justere vægten, alt efter mængden man hælder i.
 
Ulemper:
  • Kræver at væsken løbende fyldes på og at den størknede væske tages ud.
  • Ofte dyre i det lange løb i forhold til de andre typer.
 
 
Punkterfri dæk
 
Det findes faktisk! - Hutchinson har lavet deres Serenity dæk der ikke pumpes men er lavet med et specielt indlæg. Dækket findes her.


 
Tips og tricks

Udover en god beskyttelse i dækket, kan man også selv gøre nogle ting for at undgå punkteringer.

Tjek dit dæk så ofte som muligt - Det sker ofte at der sætter sig glas, flint o.l. i dækket uden at punketere det, det gør det dog ofte senere hvis det får lov til at gnave (ofte også med hjælp fra lidt vand, hvilket bl.a. er en af grundene til at man oftest punktere i vådt vejr), derfor er det vigtigt at gå sit dæk igenne så ofte som muligt (ideelt set efter hver tur) på den måde undgår man lang de fleste punkteringer.

Kør med korrektdæktryk - Et korrekt dæktryk er meget vigtigt da det har undflydelse, på dækkets egenskaber, holdbarhed, komfort, men også punkteringsresistens. Et dæk med for lidt luft presser sig mere omkring de genstande de kører over og der er derved større risiko for at der er noget der sætter sig i dækket. Derudover bevæger dækket sig mere og små skarpe genstande kan derfor nemmere gnave sig igennem dækket.

Udskift dine slidte dæk - Hvis dine dæk er slidte og med masser af småhuller fra småting der har sat sig fast, er det tid til at udskifte dem. Jo mere slidt et dæk er, jo kortere er der mellem punkteringerne. 


 
En nem måde at vælge på
 
I kategorierne har vi gjort det nemt at vælge punkteringsbeskyttelse. I filtrene i toppen af siden har vi nemlig lavet en 4 trins skala (Lav, medium, høj og meget høj) for punkteringebeskyttelsen.
Neden for kan du se et eksempel fra kategorien "MTB dæk 29"" i toppen kan man vælge "Vis flere filtre" og her vil man få nedenstående mulighed for at vælge "punkteringsbeskyttese".