• Din kurv er tom

Køb for yderligere 149,00 og få gratis fragt*

Total: 0,00 DKK

* Fri levering gælder ved GLS Pakkeshop og GLS Erhverv.

åbner Mandag 09:00

Send os en email

Fri fragt ved køb over 149,-

Cykelgear.dk Logo


Produkter


Søger...

Søger...

Gearing

Gearing på en cykel er afgjort af 2 ting, nemlig størrelsen på klingen/klingerne (på kranksættet) og størrelsen på gearhjulet / tandhjulene på kassetten.
Hvis man ønsker en anden gearing kan man blot ændre størrelserne på disse og for det er følgende gældende:

  • Hvis man sætter en større klinge på kranksættet bliver gearingen hårdere / man køre hurtigere (ved samme kadance).
  • Hvis man sætter større gearhjul / kassette bagpå bliver gearing lettere /man køre langsommere (ved samme kadance).
 
 
  Betegnelser

 
Når vi taler om gear på kassetten beskriver vi mindste og største tandhjul, f.eks. 11-28. Det betyder altså at mindste tandhjul har 11 tænder og det største har 28 tænder. Det siger altså generelt ikke noget om de mellemliggende, men det vil ofte stå i beskrivelsen på kassetten f.eks. 11-12-14-16-18-21-24-28.
På Kranksættet beskriver man størrelsen på alle klingerne f.eks. 52-39 eller 42/32/22. Man kan på den måde også nemt se hvor mange klinger der er på kranksættet.
 

 
Omregning

 
Nedenfor har vi lavet skemaer der viser omregningsfaktoren på de forskellige gearinger og konsekvensen af at skifte gearing. (De tal der er ens er der hvor forskellen er så lille at det ikke kan måles på 1 decimal).


Sådan bruges tabellerne

Den første tabel er brugt som eksempel og vi har derfor markeret nogle af felterne med farver.

Har man f.eks. en gearing 50-34 på kranksættet (markeret med blå) og 12-28 på kassetten (markeret med grøn) og ønsker sig en lidt hårdere gearing men er samtidig lidt i tvivl om man kommer til at mangle de små gear hvis man f.eks. skifter til et kranksæt med 53-39 (markeret med lilla).
Vi kan nu se følgende:
  • Vores nuværende laveste gearing vil gå fra faktor 1,4 til 1,2
  • vores højeste gearing vil gå fra faktor 4,2 til 4,4.
Men endnu vigtigere. Vi kan nu også teste beslutningen ved at:
  • Ved at køre på vores 34 klinge og 25 på tandhjulet vil det svare til vores nye laveste gearing (markeret med rød).
  • Hvis vi vil have den høje gearing men samtidig vil beholde det nuværende lave gear kan vi skifte kassetten til en 12-32 (markeret med gul).
  • Og hvis vi vil have en endnu højere gearing end faktor 4,4 som vores nye kranksæt vil give, kan vi samtidig skifte kassetten til en med 11 tænder på mindste tandhjul (markeret med turkis).
Eksempel:
 
  30 34 36 39 50 52 53
11 2,7 3,1 3,3 3,6 4,6 4,7 4,8
12 2,5 2,8 3,0 3,3 4,2 4,3 4,4
13 2,3 2,6 2,8 3,0 3,9 4,0 4,1
14 2,1 2,4 2,6 2,8 3,6 3,7 3,8
15 2,0 2,3 2,4 2,6 3,3 3,5 3,5
16 1,9 2,1 2,3 2,4 3,1 3,3 3,3
17 1,8 2,0 2,1 2,3 2,9 3,1 3,1
18 1,7 1,9 2,0 2,2 2,8 2,9 2,9
19 1,6 1,8 1,9 2,1 2,6 2,7 2,8
20 1,5 1,7 1,8 2,0 2,5 2,6 2,7
21 1,4 1,6 1,7 1,9 2,4 2,5 2,5
22 1,4 1,6 1,6 1,8 2,3 2,4 2,4
23 1,3 1,5 1,6 1,7 2,2 2,3 2,3
24 1,3 1,4 1,5 1,6 2,1 2,2 2,2
25 1,2 1,4 1,4 1,6 2,0 2,1 2,1
26 1,2 1,3 1,4 1,5 1,9 2,0 2,0
27 1,1 1,3 1,3 1,4 1,9 1,9 2,0
28 1,1 1,2 1,3 1,4 1,8 1,9 1,9
30 1,0 1,1 1,2 1,3 1,7 1,7 1,7
32 0,9 1,1 1,1 1,2 1,6 1,6 1,7


Race tabel:
 
  30 34 36 39 50 52 53
11 2,7 3,1 3,3 3,6 4,6 4,7 4,8
12 2,5 2,8 3,0 3,3 4,2 4,3 4,4
13 2,3 2,6 2,8 3,0 3,9 4,0 4,1
14 2,1 2,4 2,6 2,8 3,6 3,7 3,8
15 2,0 2,3 2,4 2,6 3,3 3,5 3,5
16 1,9 2,1 2,3 2,4 3,1 3,3 3,3
17 1,8 2,0 2,1 2,3 2,9 3,1 3,1
18 1,7 1,9 2,0 2,2 2,8 2,9 2,9
19 1,6 1,8 1,9 2,1 2,6 2,7 2,8
20 1,5 1,7 1,8 2,0 2,5 2,6 2,7
21 1,4 1,6 1,7 1,9 2,4 2,5 2,5
22 1,4 1,6 1,6 1,8 2,3 2,4 2,4
23 1,3 1,5 1,6 1,7 2,2 2,3 2,3
24 1,3 1,4 1,5 1,6 2,1 2,2 2,2
25 1,2 1,4 1,4 1,6 2,0 2,1 2,1
26 1,2 1,3 1,4 1,5 1,9 2,0 2,0
27 1,1 1,3 1,3 1,4 1,9 1,9 2,0
28 1,1 1,2 1,3 1,4 1,8 1,9 1,9
30 1,0 1,1 1,2 1,3 1,7 1,7 1,7
32 0,9 1,1 1,1 1,2 1,6 1,6 1,7


MTB tabel:

 
  22 24 26 28 30 32 34 36 38 40 42 44 48
11 2,0 2,2 2,4 2,6 2,7 2,9 3,1 3,3 3,5 3,6 3,8 4,0 4,4
12 1,8 2,0 2,2 2,3 2,5 2,7 2,8 3,0 3,2 3,3 3,5 3,7 4,0
13 1,7 1,9 2,0 2,2 2,3 2,5 2,6 2,8 2,9 3,1 3,2 3,4 3,7
14 1,6 1,7 1,9 2,0 2,1 2,3 2,4 2,6 2,7 2,7 3,0 3,1 3,4
15 1,5 1,6 1,7 1,9 2,0 2,1 2,3 2,4 2,5 2,7 2,8 2,9 3,2
16 1,4 1,5 1,6 1,8 1,9 2,0 2,1 2,3 2,4 2,5 2,6 2,8 3,0
17 1,3 1,4 1,5 1,7 1,8 1,9 2,0 2,1 2,2 2,4 2,5 2,6 2,8
18 1,2 1,3 1,4 1,6 1,7 1,8 1,9 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,7
19 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9 2,0 2,1 2,2 2,3 2,5
20 1,1 1,3 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9 2,0 2,1 2,2 2,4
21 1,1 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9 2,0 2,1 2,3
22 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,6 1,7 1,8 1,9 2,0 2,2
23 1,0 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,7 1,8 1,9 2,1
24 0,9 1,0 1,1 1,2 1,3 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,8 2,0
25 0,9 1,0 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9
26 1,9 1,9 1,0 1,1 1,2 1,2 1,3 1,4 1,5 1,5 1,6 1,7 1,9
27 2,8 2,9 1,0 1,0 1,1 1,2 1,3 1,3 1,4 1,5 1,6 1,6 1,8
28 0,8 0,9 0,9 1,0 1,1 1,1 1,2 1,3 1,4 1,4 1,5 1,6 1,7
30 0,7 0,8 0,9 0,9 1,0 1,1 1,1 1,2 1,3 1,3 1,4 1,5 1,6
32 0,7 0,8 0,8 0,9 0,9 1,0 1,1 1,1 1,2 1,3 1,3 1,4 1,5
34 0,7 0,7 0,8 0,8 0,9 0,9 1,0 1,0 1,1 1,1 1,2 1,3 1,4
36 0,6 0,7 0,7 0,8 0,8 0,9 0,9 1,0 1,1 1,1 1,2 1,2 1,3
40 0,6 0,6 0,7 0,7 0,8 0,8 0,9 0,9 1,0 1,0 1,1 1,1 1,2
42 0,5 06 0,6 0,7 0,7 0,8 0,8 0,9 0,9 1,0 1,0 1,1 1,1


Indvendige gear
For indvendige gear gælder generelt:
7 gear - At for hver gang man ændre gearhjulet med 3 tænder svare det til at skifte 1 gear.
Har man f.eks. et 16 tands gearhjul og ønsker en lettere gering der vil svare til at ens hårdeste gear bliver 2 gear lavere og såfremdeles, sætter man blot et gearhjul med 22 tænder på navet/hjulet.
3 gear - At for hver gang man ændre gearhjulet med 5 tænder svare det til at skifte 1 gear.
 

 
Andet at være opmærksom på

 
Kæde
Når man ændre stærrelsen på gearhjul/kassette/klinge kan det ofte være nødvendigt også at ændre længden på kæden. Hvis man ændre til færre tænder skal kæden kortes af og ændre man til flere tænder skal der sættes flere led ind (her vil man typisk skifte kæden).

Bagskifter
Bagskifterne har en grænse for hvor mange tænder de kan tage på største tandhjul på kassetten. En generalt tommelfingerregl er at en racerbagskifter med lang arm kan tage 27 tænder på kassetten og en MTB bagskifter med lang arm kan tage 36 tænder på kassetten (dette er dog meget individuelt og det er derfor altid bedst at undersøge hvor meget ens bagskifter kan tage).

Forskifter
Forskifteren har både en grænse for hvor mange tænder største klinge må være og også en grænse for hvor stor forskel der må være mellem klingerne. Generelt skal man ikke overstige sine nuværende værdier, men ønsker man dette kan man undersøge hvad grænseværdierne er for ens forskifter eller skifte til en ny.