• Din kurv er tom

Køb for yderligere 149,00 og få gratis fragt*

Total: 0,00 DKK

* Fri levering gælder ved GLS Pakkeshop og GLS Erhverv.

åbner Mandag 09:00

Send os en email

Fri fragt ved køb over 149,-

Cykelgear.dk Logo


Produkter


Søger...

Søger...

Forskellige dæktyper

Der findes mange dæktyper, med hver deres fordele og ulemper, så her er en lille guide der kan hjælpe med at oplyse emnet
 
Tubular / lukket ring
Tubular eller lukket ring som det også kaldes, er et dæk der er lukket hele vejen rundt (se nedenfor) dækket limes eller tapes til fælgen.

  • Fordele:
Punkteringsbeskyttelse: I et tubular dæk kan man fylde tætningsvæske i der hjælper med at lappe punkteringer, d.v.s. at de fleste punkteringer lappes med det samme, med minimalt tab af luft og ved større huller der ikke kan lappes vil luften sive langsomt ud, hvilket giver en større sikkerhed, da en alm. slange-punktering i høj fart kan være farlig.
Vægten: Da dæk og slange er i et, betyder det at man kan spare på mængden af materialer, for dermed at opnå en lavere vægt
Rullemodstand: Da der ikke er friktion mellem dæk og slange, betyder dette en lavere rullemodstand i forhold til et traditionelt dæk. Forskellen har dog tidligere været større, da traditionelle dæk i dag også har meget lav rullemodstand.
  • Ulemper:
Et tubular dæk er svære at få af på fælgen, da det er strammere og er limet/tapet fast.
Pris: At lave et tubular dæk kræver mere arbejde og længere tid end et traditionelt dæk, derfor koster det også mere. Generelt er dækkene også af højere standard så man får også noget for pengene.
  • Kompatibilitet:
Fælgen skal være forberedt til at køre med tubular dæk og en almindelig fælg kan ikke konverteres.
 
Foldedæk
Foldedæk er den type dæk der bruges på de fleste racer og MTB cykler. De har en har en kant der er lavet af kevlar eller andet bøjeligt materiale og kan dermed foldes sammen.
  • Fordele:
På grund af den blødere kant er et foldedæk lettere at af- og påmontere, fælgen.
Vægt: Da kevlar tråden er lettere end wirekanten på et traditionelt dæk, er totalvægten dermed lavere.
Kvalitet: Generelt, laves mange af de bedste dæk kun i en foldedæk-udgave og ikke i en kanttråd.
  • Ulemper:
Listen af ulemper er kort. Generelt koster foldedæk en smule mere end et kanttrådsdæk, men man får også et tilsvarende bedre dæk.
  • Kompatibilitet:
Sidder der foldedæk på cyklen nu, kan man uden videre skifte til kanttrådsdæk. Det er også muligt med et konverteringssæt, at konvertere hjulet til at køre tubeless (dog kun til MTB hvor dæktrykket ikke er lige så højt som racerdæk)
 
 
 
Kanttrådsdæk
Kantrådsdæk er det som man kender som almindelig dæk fra de fleste citybikes, men bruges også på racere og MTB´er. Dækket har en stiv wire i kanten, der gør at dækket er rundt/holder formen, når det ikke at monteret på hjulet.
  • Fordele:
Pris: Generelt koster kanttrådsdæk en smule mindre end et foldedæk
Derudover, er der mange af de bedste citybikedæk / større og kraftigere dæk, der kun laves i en kanttrådsudgave, f.eks. Schwalbe Marathon Plus.
  • Ulemper:
Kantrådsdæk har de ulemper, foldedækket har som fordele. Se ovenfor.
  • Kompatibilitet:
Sidder der kanttrådsdæk på cyklen nu, kan man uden videre skifte til foldedæk. Det er også muligt med et konverteringssæt, at konvertere hjulet til at køre tubeless.
 
Tubeless / Tubeless ready / UST
Tubeless / tubeless ready er dæk der er forberedt til brug uden slange, som man kender det fra bil og MC.
Dækket er som et foldedæk i udseende og kan ligeledes foldes, men med en gummiblanding og kant der egner sig til at bruge det uden slange. Betegnelserne Tubeless, tubeless ready og UST, er ofte bare producenterne der kalder deres dæk noget forskelligt, langt de fleste (og alle tubeless-ready) dæk kan også bruges med slange. Tubeless dæk har i flere år været meget populære og vinder mere og mere frem indenfor race.
  • Fordele:
Punkteringsbeskyttelse: I et tubelessdæk fylder tætningsvæske i der hjælper med at lappe punkteringer, d.v.s. at de fleste punkteringer lappes med det samme, med minimalt tab af luft og ved større huller der ikke kan lappes vil luften sive langsomt ud, hvilket giver en større sikkerhed, end en alm. slange-punktering. Væsken er også med at holde kanten mellem dæk og fælg, tæt.
Dæktryk: Når man køre tubeless, kan man køre med et lavere dæktryk, hvilket i meget tærren, kan være en fordel.
Kvalitet: Mange af de bedst dæk er tubeless ready, så man altså har det, om man køre med eller uden slange.
  • Ulemper:
Pris: Generelt koster tubeless dæk en smule mere end et almindeligt dæk, men man får også et tilsvarende bedre dæk og en bedre løsning i at køre uden slange.
Man skal også løbende fylde nyt tætningsvæske på, hvor ofte dette skal gøres er forskelligt, alt efter med hvilken man bruger og hvordan dækket ellers bruges.
  • Kompatibilitet:
Fælgen er enten lavet til kun at køre tubeless eller også kan en alm. fælg konverteres, med et specielt fælgbånd, ventil og en speciel tætningsvæske.